Hur hanterar man personalpolitik i en bransch som är både konjunkturkänslig och organiseras i projektform? : En intervjustudie om HRM i svenska byggföretag under en nedgångsfas på bostadsmarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: HRM eller Human Resource Management är det moderna begreppet för personalpolitik. Att hantera personal är en svår uppgift, i synnerhet under ekonomiska nedgångsfaser. Studiens primära syfte är att få en djupare förståelse för hur fem svenska byggföretag arbetar med sin HRM. Det sekundära syftet är att utreda vilka personalpolitiska förändringar som dessa byggföretag har genomfört och/eller planerar att genomföra under den pågående nedgångsfasen på bostadsmarknaden. Studien har baserats på semistrukturerade intervjuer med sammanlagt fem HR-chefer på Skanska AB, PEAB Bostad AB, JM AB, JM Entreprenad AB och HSB Bostad AB. Intervjufrågor som ställts har avgränsats till rekrytering och urval, personalutbildning och individuell kompetensutveckling, hanterandet av disciplin och klagomål samt hanterandet av belöningar. Det erhållna resultatet har analyserats med hjälp av en induktiv forskningsmetod. Byggföretagen har flera gemensamma drag. Vid rekrytering och urval väljer samtliga bolag extern rekrytering. Vid personalutbildning så koncentrerar sig samtliga bolag på både interna och externa utbildningar, förutom JM Entreprenad AB som numera enbart fokuserar på interna utbildningar. Att medarbetaren blir sedd samt att den får regelbunden feedback är viktigt enligt HR-cheferna och samtliga bolag, förutom HSB Bostad AB, använder sig av ett individuellt bonussystem. Under den pågående nedgångsfasen så har samtliga byggföretag, förutom Skanska AB, varit tvungna att antingen frysa rekryteringen eller reducera antalet medarbetare; detta i syfte att förbli konkurrenskraftiga. Enligt HR-cheferna så kommer byggföretagen bland annat att lägga mer fokus på att vidareutveckla försäljningskompetensen hos den nuvarande personalen. En av orsakerna till Skanska AB:s framgång kan vara att medarbetarna äger en stor del av Skanska Koncernen; detta motiverar dem att stanna kvar samt att arbeta hårdare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)