Förskollärares arbete med analog och digital högläsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med analog och digitalhögläsning i förskolans verksamhet. Den teoretiska utgångspunkten i examensarbetet ärsociokulturellt perspektiv. Det blir betydelsefullt på grund av att genom sociala samspeloch kommunikation förmedlar förskolläraren kunskaper till barnet.För att genomföra studien valdes semistrukturerade intervjuer som metod där tioförskollärare från sju olika kommuner deltog. I resultatet framkom det att förskollärareföredrar fysiska böcker framför e-böcker på grund av att kunna använda sig själv somresurs i läsningen. Ytterligare en fördel är djupare boksamtal som gynnar barnsspråkutveckling eftersom förskollärarna upplever sig vara mer närvarande i analogbokläsning. Därutöver framkommer det i resultatet att den spontana högläsningen i storutsträckning genomförs med analog bok eftersom den anses mer lättillgänglig, medanden organiserade genomförs med både digital och analog bok. Majoriteten avrespondenterna anser att det digitala verktyget är ett bra komplement till den fysiskaboken. Det digitala redskapet ses som en positiv aspekt hos respondenterna för att detkan bidra till att inkludera en hel barngrupp. Exempelvis kan alla barn inkluderas dåapplikationen Polyglutt kan väljas för att läsa en bok på olika språk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)