Hotade tjejer? En studie kring unga tjejers matematikprestation vid stereotyphot

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur känsliga unga tjejer i åldrarna 13 och 15 år på en grundskola i Malmö är för ett subtilt stereotyphot i samband med ett mattetest. Den stereotyp som undersöktes var ”tjej = sämre på matte”. Killarna i de testade klasserna deltog också i undersökningen men det är mestadels tjejernas resultat som diskuteras i uppsatsen. Ett subtilt stereotyphot användes i form av att hälften av deltagarna fick kryssa i könstillhörighet innan testet (hot) och hälften fick kryssa i könstillhörighet efteråt (kontrollgrupp). Hypotesen var att tjejerna i den hotade gruppen skulle prestera sämre på mattetestet. En kontrollfråga gavs till samtliga deltagare för att undersöka ifall deltagarna medvetet trodde på stereotypen ”tjej = sämre på matte”. Resultatet blev inte signifikant. Däremot erhölls en svag motsatt tendens där tjejerna under stereotyphot presterade något bättre än de utan stereotyphot. Att stereotyphotet möjligtvis var för svagt samt att det råder en syn på tjejer i skolan som högpresterande i förhållande till jämnåriga killar, är ett par faktorer som diskuteras som eventuella förklaringar till studiens resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)