“Jag anser att pedagogisk dokumentation är grunden i allt. Det är.. Så enkelt är det faktiskt” : En studie om förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande genom pedagogisk dokumentation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie har genomförts i syfte att undersöka förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande genom pedagogisk dokumentation. Förskolans läroplan är otydlig gällande definitionen av delaktighet, inflytande och pedagogisk dokumentation, tidigare forskning visar att detta gör pedagoger osäkra på hur uppdraget ska realiseras. Förskolans läroplan uttrycker dock vikten av barns delaktighet och inflytande för att främja lärande och utveckling. Därför fokuseras denna studie kring dessa forskningsfrågor: Vad är förskollärares syn på pedagogisk dokumentation och begreppen delaktighet och inflytande?, hur ges barn möjlighet att delta i den pedagogiska dokumentationen?, samt hur används barns tankar, idéer och åsikter som en del i utvecklingen av verksamheten? Med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet har vi med en tematisk analys genomfört denna studie utifrån åtta semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare i tre inlandskommuner. Studien visar att arbetslag behöver definiera begreppen delaktighet, inflytande och pedagogisk dokumentation för att få en samsyn och implementera det i verksamheten. Detta är viktigt eftersom synen varierar beroende på hur pedagoger förstår begreppen vilket påverkar barnens möjlighet till delaktighet och inflytande i verksamheten. Tiden framkommer som en stor begränsning och kräver en organisatorisk översyn. Vidare efterfrågas kompetensutveckling av förskollärarna då de känner att kompetensen brister hos alla verksamma, även rektor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)