Ljudets roll på ljusfestivaler : Intervjustudie med audiovisuella konstnärer verksamma på svenska ljusfestivaler

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Uppsatsen tar upp vad ljudets roll är på en ljusfestival utifrån kreatörer och kompositörers perspektiv med hjälp av djupintervjuer. Uppsatsens teoretiska ramverk är fokuserat på teorier om interaktivt ljud. Ambitionen är att bidra med ny kunskap och fördjupad förståelse som i sin tur kan ligga till grund för vidareutveckling av ljusfestivaler. I fråga om interaktivitet har den teknik som används i augmented reality och metaverse framstått som speciellt intressant. Uppsatsen har två övergripande frågeställningar vilka är: På vilka sätt kan ljudet påverka den personliga upplevelsen av ett audiovisuellt konstverk? Den andra frågan lyder: Vad bidrar ljudet med till den totala upplevelsen av en ljusfestival? Resultatet visar blev att ljudet bidrar till att höja upplevelsen och att placeringen av ljudet hade stor effekt på ljusfestivaler. För att samla in data så har djupintervjuer gjorts med kreatörer inom området för ljusfestivaler. Resultatet visar att ljudet bidrar till att höja upplevelsen och att placeringen av ljudet hade stor effekt på ljusfestivaler. Kreatörer och kompositörer ofta saknar den kompetens som krävs för att utveckla ljusfestivaler, vad som jag i uppsatsen benämner som multikompetens. Det handlar både om hur ljud kan skapas till kreatörens verk och påverkan från omgivande. Resultaten visar att intresset för att använda både ljud och ljus successivt ökar hos visuell kreatörer, audiovisuella kreatörer och kompositörer. Det finns dock de som på senare tid har börjat att skapa ljud eftersom man tycker att det kan bidra till en större upplevelse för betraktaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)