Kunskapsförmedling mellan projektledare : Hur överföring av kunskap och erfarenheter sker mellanprojektledare

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Johanna Ruda; Louise Strandänger; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Projekt är en etablerad arbetsform på bland annat kunskapsföretag inom många olikaaffärsområden. Ett projekt har ett mål, en budget, en given tidsram och ger en möjlighetatt tillfälligt samla expertkompetens från många olika områden. Projektledaren har enstor roll inom projektet och ansvarar för upplägget av arbetet och resultatet. För attkunna analysera och bedöma projektets kvalitet är således projektledarens kompetens avstort värde.Projektledare kan lära av varandra genom att utbyta kunskap och erfarenheter. Det ärviktigt att behålla kunskap inom organisationen då kunskapsföretag är beroende avkunniga anställda och företagets affärsidé bygger på att sälja kunskap.Denna uppsats redovisar hur överföring av kunskap och erfarenheter sker mellanprojektledare. Den kunskap som behandlas är tyst kunskap och empirisk kunskap, detvill säga erfarenheter, men inte explicit kunskap. Behovet av denna förmedling samtlämplig metod utreds genom intervjuer och litteraturstudie. De intervjuadeprojektledarna anser att det är viktigt att överföra kunskap och erfarenheter samt attprojektledare kan utbilda varandra genom denna förmedling. Respondenternas åsikterstöds av teorin som presenteras i uppsatsen.De metoder som används på de undersökta företagen är databaser, mentorskap ochnätverk. Databaser är lämpliga för explicit kunskap, men inte för tyst och empirisk dådessa är svårare att dokumentera. Databaser kan användas som ett komplement tillandra metoder för kunskapsöverföring som mentorskap eller nätverk. Mentorskapet ärgivande både för mentorn och adepten, men samtidigt är det bara dessa två som direktkan dra nytta av utbytet. Det kan därför vara lämpligt med ett nätverk då fler kan ta delav kunskapen och diskutera problem och frågeställningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)