Kunskapshantering vid outsourcing : En studie om kunskap och människor vid outsourcing

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Författare: Ann-carina Ravn; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Vi lever i en global värld där allt snabbare förändringar ställer allt större krav på företagens förmåga att anpassa sig till omvärlden. Ökade kund- och ägarkrav, snabbare konjunktursvängningar, den snabba teknologiska utvecklingen samt att företagen blir mer tjänsteorienterade innebär att företagen måste fokusera på det de är skickligast på och köpa resterande. Att outsourca handlar inte bara om att lämna bort en tjänst i företaget till en extern leverantör, utan till största delen om att prioritera det som är viktigast genom att fokusera på kärnverksamheten. Outsourcing kan vara allt från mindre tjänster till stora centrala delar inom företaget. Då verksamheter växer och blir allt mer komplexa, blir det svårare att hålla kvar all kunskap internt. Denna studie har till syfte att bringa klarhet i om företag begrundar den mänskliga faktorn och den kunskap de förfogar över vid outsourcing. Studien har även syftet att se hur företag hanterar den kunskap som frigörs i syfte att förflyttas. Detta har gjorts genom tre frågor: Vid planer om outsourcing, finns då den mänskliga faktorn och den kunskap de besitter med i planeringen? Hur hanteras den kunskap som frigörs i syfte att förflyttas i och med outsourcing av en tjänst? Hur arbetar företag med att bevara sin kärnkompetens då de använder sig av externa leverantörer? Studien utgår från de intervjuer som Ana Reljanovic´ har genomfört med två svenska företag och som jag sedan med hennes godkännande har studerat och analyserat mot litteratur inom området. Resultatet visar att det stora dragplåstret i outsourcing är tanken på att företagen kan spara pengar och öka sin effektivitet. Det har dock visat sig att det inte är fullt så enkelt när det handlar om människor och deras känslor. Studien har visat att kunskap är en viktig del i ett företag och det är en svår uppgift att ta tillvara på den med den ständigt globaliserande utvecklingen världen över och det har visat sig att företag många gånger gärna gömmer sig bakom orden ”detta är bäst för företaget” medan andra ser outsourcing som ett par nya glasögon som kan hjälpa dem i utvecklingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)