Sökning: "kontroversiella samhällsfrågor"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kontroversiella samhällsfrågor.

  1. 1. Gymnasieelevers upplevelser av kontroversiella samhällsfrågor : En fallstudie om undervisning från ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Eldin Smajlovic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay aims to study upper secondary school students' perspectives on controversial public issues (CPI). The chosen CPI for this study was criminality and integration. The purpose is broad and aims to shed light on students' interpretations, feelings and thougts about CPI as a basis for teaching. LÄS MER

  2. 2. Kontroversiella frågor inomsamhällskunskaps litteraturen : En undersökning av skolans undervisningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Jan-Olov Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Kontroversiella samhällsfrågor inom samhällskunskaps litteraturen;

    Sammanfattning : AbstractIn this final thesis, I examine controversial issues, topics, and subjects found in the literaturestudents use in upper middle school and high school. Its main objective is to determine whatproblems the literature leaves teachers to solve and what tactics, methods, and tools theycan use in the classroom. LÄS MER

  3. 3. En balans mellan perspektiv : Samhällskunskapslärares undervisning i kontroversiella samhällsfrågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Linus Karlsson; [2022]
    Nyckelord :kontroversiella samhällsfrågor; undervisa i kontroversiella samhällsfrågor; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapslärare;

    Sammanfattning : The society of today is getting more polarised, and people is keeping themselves to their bubbles of opinions. This is a development which threatens the trust between citizens, an important building block in a functioning democracy. LÄS MER

  4. 4. ”Det finns många viljor som vill dra dem åt olika håll” : En kvalitativ undersökning av samhällskunskapslärares uppfattning av det medborgarbildande uppdraget och didaktiska reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Judit Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :Pedagogical content knowledge; kontroversiella frågor; politik; medborgarbildning; Samhällskunskap; förståelse; källkritik.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur samhällskunskapslärare uppfattar och tolkar det medborgarbildande uppdraget i Sverige samt hur de tar sig an och implementerar politiska kontroversiella samhällsfrågor i undervisningen, som ett led i ämnesdidaktiska överväganden. Det teoretiska ramverk som ligger till grund för denna studie utgår från att lärares didaktiska reflektioner och överväganden grundas på hur de tolkar sitt undervisningsämne och att det är en ständigt pågående och cirkulär process. LÄS MER

  5. 5. Med hjärtat i halsgropen? : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares upplevda självförmåga i relation tillundervisning om kontroversiella ämnen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Måns Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Self-efficacy; controversial topics; social studies; Bandura; Upplevd självförmåga; kontroversiella samhällsfrågor; samhällskunskapsundervisning; Bandura;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study how teachers teaches about controversial topics in the subject of social studies in relations to Albert Banduras theory of self-efficacy. Nine high school social studies teachers have been interviewed in order to fulfill this purpose. LÄS MER