Sökning: "Samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 642 uppsatser innehållade ordet Samhällskunskap.

  1. 1. Demokrati i samhällskunskapen : En kvalitativ studie om hur lärare förankrar demokrati i samhällskunskapen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Egersand; Anna Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; samhällskunskap; lärare; elever; demokratifostran och styrdokument.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att granska hur olika faktorer har en betydelse för hur lärare främjar och arbetar med demokrati i samhällskunskapen. Resultatet av studien visar att ämnet demokrati innefattar flera framgångsfaktorer som möjliggör inlärningen av demokrati. LÄS MER

  2. 2. TPACK- Teknisk, pedagogisk och innehållsmässig kompetens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Albin Hasanovic; [2020-09-17]
    Nyckelord :Samhällskunskap; TPACK; Covid-19; Distansundervisning; IKT; Kompetens;

    Sammanfattning : Teknologi har får allt mer betydelse i den svenska skolan, efter den senaste läroplanen publicerades av Skolverket. Att lärare brister i teknisk kompetens är ett återkommande dilemma i nyhetsartiklar. LÄS MER

  3. 3. Fakta eller förståelse? Analys eller diskussion? En undersökning av vilka kunskaper och förmågar som bedömningsuppgifter på yrkesprogram och högskoleförbredande program efterfrågar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fredrik Sigebjer; [2020-06-26]
    Nyckelord :gymnasiet; Högskoleförberedande program; yrkesprogram; likvärdighet; Gy11; kunskapsformer; förmågor; fakta och förståelse; analys; diskussion;

    Sammanfattning : Tidigare forskning som genomförts under 1994 års läroplan har visat att undervisningen i samhällskunskap på yrkesprogram är mer inriktad på isolerade faktakunskaper och ett vardagligt innehåll, medan undervisningen på högskoleförberedande program är mer inriktad mot förståelse och ett teoretiskt innehåll där eleverna i högre grad får möjlighet att exempelvis analysera, resonera, problematisera och se samband. Det finns emellertid få studier som jämför ämnet samhällskunskap mellan yrkesprogram och högskoleförberedande program avseende undervisningens utformning och det finns skäl att tro att den senaste läroplansreformen, Gy11, kan ha påverkat skillnaderna mellan programmen. LÄS MER

  4. 4. Bilden av förorten i samhällskunskapen. En diskursanalytisk studiem om hur gymnasieelever i Göteborg beskriver hur samhällskunskapsundervisningen konstruerar bilden av deras bostadsområde

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Falkfält; [2020-06-18]
    Nyckelord :samhällskunskap; diskurser; förorten; subjektspositioner; den Andre; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Gängkriminalitet, bilbränder och öppen droghandel har under de senaste åren varit den bild av förorten som fått mest utrymme i media. Förorten och i synnerhet miljonprogrammen har sedan de byggdes betraktats som en plats avskilt det svenska majoritetssamhället. LÄS MER

  5. 5. Prov i samhällskunskap. En kvalitativ studie av provkonstruktioner i Samhällskunkspa 1b.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katja Pekka; [2020-06-18]
    Nyckelord :samhällskunskap; ämnestradition; ämnessyn; formell och verkställd läroplan; prov;

    Sammanfattning : Samhällskunskapen är ett historiskt ungt ämne med en tvärvetenskaplig karaktär som ska han-tera ett omfattande stoffinnehåll och syftar till att främja elevers kunskaper, vetenskapliga ar-betssätt och medborgarskap. Ämnets läroplan har beskrivits som otydlig med ett stort tolknings-utrymme samtidigt som den ämnesspecifika didaktiken beskrivits som outvecklad eller splitt-rad. LÄS MER