Utmaningar med att läsa och skriva: : En studie om vuxnas erfarenheter av vad som gör skolan välfungerande

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna småskaliga studie syftar till att undersöka vad som förefaller vara viktigt för att skolan ska bli välfungerande för elever som möter utmaningar med att läsa och skriva. Fokus har även lagts vid vad som upplevs motiverande i skolan, samt hur stödinsatser uppfattas av vuxna som ser tillbaka på sin skolgång. Att läsa och skriva är viktiga förmågor som behövs livet ut. Enligt Svenska Dyslexiföreningen beräknas att ungefär 5–8% av befolkningen har dyslexi och ungefär vart femte barn brukar få erfara någon sorts svårighet när läs- och skrivinlärningen inleds. Det är viktigt att ta reda på vad som kan göras i skolan för att underlätta för de personer som möter utmaningar med att läsa och skriva. Studien utgick från en kvalitativ forskningsansats med inspiration av fenomenologisk metodansats. Semistrukturerad intervju valdes som datainsamlingsmetod. För att tolka resultatet användes Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Det innebar att data sorterades in utifrån olika teman, så kallade kluster: relationer i skolan, lärmiljö i skolan, stödinsatser i skolan och metakognition. För att få ytterligare förståelse för resultatet användes det teoretiska ramverket Självbestämmandeteorin (SDT). Resultatet i studien bekräftar mycket av det som skrivits fram i tidigare forskning. Relationer i skolan samt att få möjlighet att tillgodogöra sig strategier för att övervinna utmaningar framträder som betydelsefullt både inom tidigare forskning och i denna studie. En implikation för specialpedagoger är att stötta och implementera en undervisning som utgår från ett förhållningssätt som ser olikheter som något positivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)