Underwater Thrust Vectoring

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Victor Schröder; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats kommer att titta på designen för ett undervattensrörelse och kontrollsystem för en mindre forskningsubåt som kallas SAM. Denna ubåt delar många liknelser med andra autonoma undervattensfordon mer specifikt dennes tub liknande design. Där SAM skiljer sig från normen är hur den styr under vattnet. Där majoriteten använder fenor för upp/ner, höger/ vänster och rullning rörelse använder SAM en mix av flera system. Den har en pump för att ändra densiteten för att gå upp eller ner, en flyttbar massa i mitten används för att ändra vinkeln för upp/ ner rörelse, en gyroskop-aktig del för rullning och till sist en flyttbar elektrisk motor för höger/ vänster samt ändring av lutningsvinkeln. Ett stort problem med den nuvarande metoden för undervattenskontroll var att den elektriska motorn flyttas på sig för att styra. När SAM ska svänga höger eller vänster flyttas masscentrum åt sidan och tack vare den runda formen på karossen rollar ubåten på det hållet. Denna effekt är inte efterfrågad. En fullständig dubbeldiamant designprocess har genomförts i detta projekt. Den startade med en inblick i undervattensindustrin följt av en bättre förståelse av kontrollsystemet för SAM och vilka mål företaget hade för systemet. Genom att använda denna information kunde ett ”Fucntion means tree” skapas vilket användes för att skapa flera koncept. Dessa koncept analyserades och utvärderades för att skapa ett slutligt koncept för ett totalt kontrollsystem. Den slutgiltiga lösningen använder fyra flänsmotorer i en kryssuppsättning för att skapa rörelse framåt, rotation höger/ vänster och vinkel upp/ ner. Utöver de fyra motorerna riktade bakåt använda två motorer placerad vinkelrätt mot de andra fyra. Dess motorer hjälper till med höger/ vänster rörelsen men kan också skapa rullning utan att flytta sig framåt. Denna design skapar bättre kontroll och lättare lagning. Den kan till och med öka djupdykningsförmågan för SAM eftersom motorsystemet kan klara högt tryck. Även fast denna design löser alla krav satt på systemet bör framtida arbete titta på en total om-design för hela rörelsesystemet för att försäkra sig om att allting fungerar tillsammans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)