Att ge förslag, argumentera och presentera : Hur tolkar elever på studieförberedande program respektive yrkesprogram instruktionen för en argumenterande skrivuppgift i Svenska 1?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Författare: Fanny Hjelm Rönnlund; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie behandlar elevers tolkningar av tre uppmaningsverb för en argumenterande skrivuppgift i gymnasiekursen Svenska 1. Syftet med studien är att undersöka skillnader och likheter mellan hur elever på studieförberedande program och yrkesprogram tolkar de tre uppmaningsverben. Materialet består av texter skrivna av elever på studieförberedande program och yrkesprogram som bedömts med betygen C och E. Metoden för undersökningen är en kvalitativ analys av 32 slumpvis utvalda elevtexter. Instruktionen till elevtexterna löd: ”Ge förslag på hur problemet med nätmobbning kan lösas och argumentera utförligt för ditt/dina förslag. Presentera något från […] insändare som är relevant för din argumentation”. Studiens resultat visar att det inte finns några skillnader mellan elever på olika utbildningar i hur de tolkar det första verbet, ”ge förslag”. Analysen av de andra två uppmaningsverben, ”argumentera” och ”presentera”, pekar däremot på skillnader mellan texter skrivna av elever på studieförberedande program respektive yrkesprogram. Eleverna som läser på studieförberedande program för fram fler och mer relevanta argument för sina förslag än vad som gäller för elever på yrkesprogram som bedömts med samma betyg. Studien visar även att elever på studieförberedande program generellt är bättre på att presentera något ur insändaren som stärker deras egna argument än vad elever på yrkesprogram är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)