Teknisk beskrivning av att bygga ett alternativt boende i form av camper van

Detta är en M1-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för maskinteknik

Sammanfattning: Föreliggande examensarbete behandlar ett alternativt boende i form av camper van. En camper van är en skåpbil som byggs om för att kunna leva eller semestra i. Det finns idag flera olika grupper på sociala medier som diskuterar byggen och reser tillsammans med sina vans, vilket tyder på att intresset för byggandet av desamma är stort. Förslaget för examensarbetet uppkom efter att författaren själv byggde en camper van för att bo i under vintern 2019/2020. De tekniska detaljerna för det specifika bygget finns återgivet som designförslag 1 i rapporten. Ytterligare två designförslag finns att tillgå vilka behandlar en annan typ av inredning samt en skåpbil med mindre volym. De båda senare presenteras i form av layout med förslag kring designval. De tre designförslagen designades i 3D med hjälp av Autodesk Inventor. Arbetet började med den fysiska byggnationen av det första förslaget och avslutades med rapporten, därav fanns grundad information om funktionaliteten på designförslag 1. De två följande förslagen uppnåddes med hjälp av brainstorming samt screening och scoring för att få fram nya idéer. Det första förslaget var tänkt kunna vara ett hållbart boende för en till två personer under ett år i södra Sverige. Designförslag 2 var riktat till två vuxna och ett barn för boende under sommarsemestern. Det sista förslaget riktades mot en person som sporadiskt lever och jobbar i fält. För att samla information om isolering, kondens, konstruktion, värmekälla och elektricitet användes dels sociala medier, främst forum för övergriplig informationshantering. Kunskaper inom hållbarhet, konstruktion, CAD och ellära kunde användas från utbildningen för att bekräfta information samt för att komma med egna förslag. Designförslag 1 som behandlas i rapporten föreslår att hampafiber används till väggar och tak samt XPS-skivor i golvet som isoleringsmaterial. Teoretiskt ger detta en effektförlust på drygt 900 W med användning av 50 mm av vardera material. Pga effektförluster i skarvar valdes en 3 kW dieselvärmare för portabel värme samt ett 2 kW el-element för tillgång till el från det fasta nätet. Med två stycken 100 Ah AGM-batterier klarade camper vanen försörja ett dygnsbehov av el med normal förbrukning av dieselvärmare, laddare, takfläkt, kylskåp och lampor. Laddning av batterierna skedde via bilens generator, fasta elnätet samt 200 W solpaneler. Då examensarbetet främst behandlar teori ska det inte ses som en manual för ett bygge men väl som en inspiration för möjliga lösningar. Avsnittet som behandlar installation av elektricitet ska läsas med extra försiktighet då stora konsekvenser kan fås vid feldimensionering, konsultera alltid en expert.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)