VIRTUELLA COMMUNITIES SOMINFORMATIONSKÄLLAEtt hjälpmedel för konsumenter

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna studie har syftet att undersöka hur virtuella communities fungerar som informationskälla och hur de påverkar användarna av dessa communities ur ettkonsumentperspektiv. Studien genomfördes i tre steg med en inledande teoristudie följt av en observation av hur kommunikation och informationsspridning går till på tre stycken communities. Dessa två förberedande steg låg till grund för den huvudsakliga delen av studien som bestod av en enkät med utredningsfrågor avseddför användarna av de virtuella communities som undersökts. Enkäten syfte var att undersöka användarnas attityder till den information de inhämtar från communities och hur de använder sig utav den. Resultatet visar på en stor tillförlitlighet till den information som inhämtas men också en medvetenhet om att felaktigheter kan förekomma. Virtuella communities är en klart viktig informationskälla för användarna där de inhämtar en stor del av sin information och denna informationpåverkar dem som konsumenter i mycket stor utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)