Användning av prestationsmätning inom IT Service Management hos fem små och medelstora företag : En kvalitativ studie om upplevda fördelar, utmaningar och risker

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Att leverera IT-relaterade tjänster är utmanande för många företag och verksamheter. För att underlätta för leverantörer av IT-tjänster har processtöd tagits fram som går under namnet IT Service Management där det ledande ramverket ITIL tillhandahåller riktlinjer för bland annat processer i form av incident- och problemhantering. Införandet av IT Service Management handlar till stora delar om resurskrävande aktiviteter som förändringar i arbetssätt och införande av processer. Detta gör att många små och medelstora företag upplever att det är kostsamt och svårt samtidigt som det behöver skapas förståelse för vilka värdeskapande effekter ramverket kan medföra, för att motivera den insats som krävs. För att tydliggöra effekterna av IT Service Management används prestationsmätning - processen att mäta effektivitet och verkningsgrad av ett antal åtgärder. Huvudsyftet med denna uppsats är att identifiera och beskriva användningen av prestationsmätning inom IT Service Management enligt små och medelstora företag. Bisyftet är att identifiera och beskriva utmaningar och risker som företrädare för små och medelstora företag uppfattar med prestationsmätning inom IT Service Management. Därtill ställs frågan om hur små och medelstora företag har arbetat för att minimera risker och hantera utmaningar som kommer med prestationsmätning inom IT Service Management.  Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fem respondenter där intervjusvar har bearbetats genom tematisk analys för att besvara studiens fyra undersökningsfrågor. Studiens slutsatser är att de mätbara organisatoriska fördelar som små och medelstora företag har identifierat med IT Service Management är uttalat arbetssätt, gemensamt språk, tekniskt verktyg, beprövade metoder samt processeffektivitet. Därutöver identifierades utmaningar som omfattar att identifiera adekvata prestationsmått, det administrativa arbetet samt att upprätthålla engagemang. Studiens slutsatser om risker omfattar arbetsmiljöns påverkan av synliggjorda resultat och vilseledande resultat av mätningar. Små och medelstora företag kan hantera utmaningar och minimera risker genom utbildning, dra nytta av tillgängliga resurser och genom stöd av företagsledningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)