Språkliga uttryck i en digital miljö : En jämförande tematisk analys av språkliga uttryck på Facebook och Tiktok

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

Sammanfattning: Tillväxten av sociala medier är väletablerad, idag kommunicerar vi inte bara ansikte mot ansikte, utan även via våra sociala medier. Målet med studien är att öka förståelsen för hur interaktion i kommentarsfält kan skilja sig åt mellan två plattformar kan kunskapen om plattformsdialekter öka. En medvetenhet kring teorin om plattformsdialekten är viktigt för företag som vill nå ut med sin reklam till specifika målgrupper på specifika plattformar. Denna studie tillämpar en tematisk analys för att identifiera olika språkliga uttryck i kommentarsfälten för ett visst inlägg på Facebook samt Tiktok. Resultaten indikerar att det finns skillnader i de språkliga uttrycken mellan plattformarna. Facebook tenderar att vara en plattform där dialekten är mer formell och argumenterande. Dialekten på Tiktok tenderar att vara informell och språket mer koncist, med mer förkortningar. Gemensamt för båda plattformarna är att användare förstärker budskap i kommentarer. Detta görs på Tiktok genom versaler samt längre ord och på Facebook genom stora skiljetecken och emojis. Eftersom studien bygger på en kvalitativ analys och är begränsad i sin omfattning, kommer resultaten såväl somslutsatserna inte vara generaliserande. Däremot kan studien användas som en referens för hur språkliga uttryck på Facebook och Tiktok kan se ut, vilket kan användas för vidare forskning som berör plattformsdialekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)