Design för motivation och engagemang i enterprise social media : Användning av inre motivation för utformandet av gamification och persuasive design

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: På grund av Covid-19 pandemin har sättet vi arbetar på förändrats och allt fler människor arbetar idag på distans. Detta har medfört att medarbetare kan känna sig ensamma utan en tillhörighet till den arbetsplats de jobbar på, vilket kan ha negativa effekter på deras engagemang och prestationer. Den sociala kulturen på arbetsplatsen är en viktig del i att få medarbetare att känna tillhörighet och det behöver, på grund av det ökade distansarbetet, finnas ett sätt för dessa medarbetare att socialisera sig online. Det är framför allt företagets ansvar att möjliggöra denna socialisering för att stärka banden mellan sina anställda och detta kan göras genom användning av enterprise social media. Enterprise social media är en typ av social plattform där användarna kan dela kunskap, kommunicera med medarbetare samt få information från företaget. Det finns utmaningar med engagemanget på denna typ av plattformar och denna studie syftar till att ta reda på vad medarbetarnas inre motivation till användning är samt hur denna motivation kan användas för att forma design genom gamification och persuasive design. För att undersöka detta har studien genomförts tillsammans med företaget Amirra där semistrukturerade intervjuer genomförts med användare av plattformen. Resultatet av intervjuerna visade att den inre motivationen för medarbetarna är att lära känna och socialisera sig med sina kollegor samt att känna en tillhörighet på arbetsplatsen. Utifrån detta gjordes en analys av empirin och tidigare forskning för att ta fram designförslag i form av en prototyp med element från gamification och persuasive design. Prototypen validerades sedan med deltagarna för att bekräfta eller dementera dessa förslag och om de hade kunnat påverka engagemanget på plattformen. Resultatet av studien visar att det sannolikt går att påverka användarnas engagemang och aktivitet i enterprise social media genom att basera design på medarbetarnas inre motivation. Detta innefattar enkla tävlingar, badges och att göra möjligheten att utföra uppgifter enklare, vilket också bekräftades av deltagarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)