Omsorgsbegreppet i förskolans värld - förskollärares uppfattningar av fenomenet omsorg

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka förskolelärares erfarenheter av omsorgsbegreppet relaterat till utveckling och lärande. Forskningen kommer att baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Under vår undersökning har vi intervjuat sex förskolelärare på olika förskolor. Vi valde dessa frågor: Hur uppfattar förskollärare fenomenet omsorg? Hur beskriver förskollärare omsorgsbegreppet i relation till lärande och utveckling? Hur diskuterar förskollärare omsorgsuppdraget i arbetslaget? Resultaten visar på olika uppfattningar och erfarenheter av omsorgsbegreppet, dessutom såg vi olika uppfattningar om omsorg i relation till utveckling och lärande. Å andra sidan är det mer betoning på lärande och dess värde, samtidigt som begreppet omsorg och dess innebörd kan bli osynligt. Sociala förhållanden, säkerhet, grundläggande behov och bemötande är viktiga aspekter som används vid beskrivning av omsorgsbegreppet. I denna studie betonade förskollärare vikten av säkerhet och hur stor roll bemötande har för att bygga dessa trygga relationer. Vissa förskolelärare har visat att den egna känslomässiga utvecklingen är en viktig del av att främja en god omsorg för barn. Å andra sidan ser vissa förskolelärare omsorg som en del av sitt förhållningssätt, vilket i sin tur har viktiga konsekvenser för barns förhållningssätt och omsorg. Dessutom påvisar resultatet varierande uppfattningar kring helhetsuppdraget, en mångfald av förskollärare ser relationen mellan omsorgen, utveckling och lärande som en helhet. En del uttalanden påvisar att omsorgen är elementär i utveckling och lärande, andra utsagor lyfter fram att omsorgen blir placerad i skymundan när det kommer till undervisningen, då lärandet hamnar i centrum. Somliga resultat uppvisar att det resoneras olika om omsorgs begreppet, då förskollärare har skilda kunskaper av omsorgsuppdraget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)