Sökning: "intersubjektivitet och trygghet."

Hittade 3 uppsatser innehållade orden intersubjektivitet och trygghet..

  1. 1. Omsorgsbegreppet i förskolans värld - förskollärares uppfattningar av fenomenet omsorg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniella Somi; Etedal Awde; [2024-02-27]
    Nyckelord :Omsorg; omsorgsetik; utveckling; lärande; förskolläraren; uppfattningar; erfarenheter; sociala relationer; förhållningssätt; livsvärld; intersubjektivitet och trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskolelärares erfarenheter av omsorgsbegreppet relaterat till utveckling och lärande. Forskningen kommer att baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Under vår undersökning har vi intervjuat sex förskolelärare på olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  3. 3. När livsvärldar möts – Interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Krusenvik; [2015-11-27]
    Nyckelord :interaktion; samspel; svårigheter; utvecklingsmöjligheter; små barn; livsvärldsfenomenologi; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syften var att beskriva, tolka och förstå uttryck och upplevelse av interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning samt att utifrån detta diskutera utvecklingsmöjligheter för samspelet. Studiens frågeställningar är: När, var och hur samspelar eller samspelar inte barnen och pedagogerna på avdelningen? Vad utvecklar respektive hindrar barnens och pedagogernas möjligheter att samspela med varandra i verksamheten? Hur kan pedagogerna främja barnens samspelsförmågor på förskolan? Teori: Livsvärldsfenomenologins teoretiska och filosofiska grund används som teoretisk grund i beskriven studie. LÄS MER