Acceleration av fordon i vanlig trafik

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Författare: Emil Svedvall; [2022]

Nyckelord: Acceleration;

Sammanfattning: Acceleration spelar en viktig roll i att ta sig från punkt A till punkt B i en personbil. Eftersom förare själva har full kontroll över hur de väljer att accelerera finns det potential för variation i accelerationsbeteenden mellan förare. Något som kan påverka ett givet fordon och dess omgivning i olika grad. Detta projekt syftade till att mäta det genomsnittliga accelerationsbeteendet hos förare i normal trafik. Mätningar utfördes vid fyra korsningar i Stockholm, Sverige. Två i de närliggande förorterna och två i stadskärnan. Accelerationerna beräknades från stillastående och över ett förutbestämt avstånd på 20 meter. En statistisk analys av resultaten utfördes sedan för att ta reda på om det finns ett samband mellan fordonstyp, korsningsläge samt fordonsmotortyp och accelerationshastigheter. Förare kategoriserades också efter milda, normala eller aggressiva beteenden. 20 fordon mättes per korsning vilket gav totalt 80 fordon som ingick i mätningen. Av dessa fordon observerades att 58 följde ett normalt accelerationsbeteende, 14 ett aggressivt och 8 ett milt. En maximal acceleration på 4,92 m/s2och en minimiacceleration på 1,03 m/s2observerades över samtligakorsningar. Resultaten från den statistiska analysen fann inget samband mellan korsningens geografiska plats och accelerationsbeteenden. Dessutom hittades inget samband mellan accelerationsbeteenden och vilken typ av fordon som kördes. Däremot observerades det att fordonsmotortyp har en märkbar effekt på accelerationshastigheter oberoende av vald korsning. Utifrån dessa resultat gjordes även en hållbarhetsanalys avseende miljöpåverkan från bränsleförbrukning och däckslitage. Däremot fastslogs det att mer forskning behöver göras i ämnet för att få mer konkreta resultat som bättre representerar helheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)