Didaktiska lösningar på islamofobi i klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I dagens samhälle har media en stor roll på hur vi ser och tolkar världen omkring oss. Medier förmedlar information vidare till ungdomar som går i skolan. Genom att läsa något som är islamofobiskt kan ungdomarna uppfatta att den informationen de får är sann. Islam är en religion som har varit i fokus bland de olika medierna. Problemet blir att islamofobi skapas när ungdomarna får sådan information som inte är representativ för majoriteten av dem som tillhör religionen. Islamofobi är ett problem som förekommer bland de svenska skolorna just på grund av att media lyfter upp en minoritet av muslimer som representanter för hela religionen, liksom att muslimer är terrorister eller att Islam är en religion som enbart talar för hat. Vår uppgift som lärare är att skapa goda samhällsmedborgare med hög tolerans. Genom skolan har vi möjligheten att ändra elevernas syn och få bort den stereotypa synen på muslimer som media skapat. Valet att arbeta med islamofobi var en självklarhet då vi anser att det behövs fler metodiska lösningar för att bekämpa islamofobi genom skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)