Från bild och musik till språk

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Anna Engdahl; Maryam Beiraghi; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SyfteSyftet med vårt examensarbete är att undersöka om pedagogerna anser att språket hos barn0-5 år utvecklas genom bild och musik som metoder, men också vad pedagogerna har försyfte och didaktisk tanke när de använder detta.Metod och genomförandeVi har valt att använda oss av intervjuer med fem pedagoger som är verksamma i förskolanoch av litteraturstudier.ResultatResultatet blev som vi förväntade oss, att pedagogerna anser att bild och musik påverkarspråkutvecklingen i den aktuella åldersgruppen och att de hade konkreta exempel på arbetet.Skillnaden mellan förskollärare och barnskötare utifrån teorianvändande blev också som viförväntade oss. Förskollärarna arbetade utifrån teorier och barnskötarna använde inga teorier.Med ett undantag, en förskollärare arbetade inte utifrån någon teori.Resultatet visar att alla pedagoger anser att bild och musik påverkar språkutvecklingen. Allapedagoger ger konkreta exempel på hur de arbetar med bild och musik. Här finns ingaskillnader mellan förskollärare och barnskötare.SlutsatsVi ser att pedagogerna anser att användandet av bild och musik påverkar barnsspråkutveckling i den aktuella åldersgruppen. Pedagogerna använder sig av bild och musik föratt utveckla barns språk. Användandet av medvetna teorier skiljer sig åt mellan pedagogerna.Det finns en skillnad mellan förskollärare och barnskötare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)