”Andrelärare” - En kvalitativ intervjustudie på gymnasieskolor i Göteborg

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår undersökning är att studera hur lärare på gymnasiet uppfattar förstelärarens roll ikollegiet och hur det påverkar samverkan mellan lärarna.Frågeställningar:1. Hur ser lärare på införandet av förstelärartjänsten?. Hur uppfattar lärare sin roll i förhållande till förstelärares roll?3. Hur uppfattar lärare att samverkan inom kollegiet påverkas av förstelärartjänsten?Metod: En kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk karaktär har använts med motiveringen att syftetoch frågeställningarna är ställda på ett sådant sätt där vi är ute efter svar som utgår från aktörens perspektiv ochuppfattningar och därför passar en kvalitativ metod bäst. I studien användes ett snöbollsurval för att få tag pålärare att intervjua och genom den metoden intervjuade vi totalt nio gymnasielärare från tre olika skolor iGöteborg. Studiens material består av en intervjuguide och inspelade intervjuer som transkriberades noggrant iefterhand.Resultat: Det framkommer att lärare uppfattar förstelärarens roll som samma som deras egen roll och att deutför liknande arbetsuppgifter. Detta skapar förvirring om vem som skall göra vad. Ur ett annat perspektiv somkan det även vara bra i den mening att lärare faktiskt gör det jobbet de är anställda för och inte extrauppgiftersom de tror att de måste göra. Detta kan minska deras arbetsbörda och möjligen förhindra utbrändhet. Vidareupplever några lärare att förstelärare skapar ”andrelärare” och kan påverka samverkan inom kollegiet.Betydelse för läraryrket: Lärarens yrkesutövning kan påverkas av den osäkerhet de upplever kring sin rollsom lärare och det kan ha en negativ inverkan på eleverna. Det är därav viktigt att lyfta problematiken för attvidare komma fram till lösningar som ska syfta till att förbättra och stärka lärarna roll och yrkesprofession.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)