Upplev Luleå Hockey : Publikupplevelser i Coop Norrbotten Arena

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Titel:                Upplev Luleå Hockey - Publikupplevelser i Coop Norrbotten Arena. Författare:        Martin Gwiazdowski & Marcus Mattsson. Examinator:         Anna Hafsteinsson Östenberg. Datum:                  2013-05-24. Nyckelord:            Hockey, Upplevelser, Luleå, Publik, Marknadsföring. ___________________________________________________________________________  Problemområde:  Upplevelseorienterade studier har vanligtvis en företagsekonomisk utgångspunkt, detta lämnar det idrottsvetenskapliga området relativt outforskat. De studier som finns är av internationell härkomst vilket gör det svårt, för att inte säga omöjligt att överföra till den svenska folkrörelsen. Studierna är även allt som oftast generella och behandlar inte ishockeyn separat från andra idrotter vilket medför ett akademiskt tomrum. Denna studie åsyftar till att bidra med ny kunskap och utgöra en språngbräda för fortsatt forskning. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad Luleå Hockeys åskådare anser om publikupplevelsen i Coop Norrbotten Arena i dagsläget och vad - om alls något - de anser kan göras för att skapa en mer tillfredsställande upplevelse. Metod: Studien har tillämpat en hermeneutisk kunskapsteoretisk utgångspunkt och det empiriskt insamlade materialet har inhämtats genom webbenkäter, fysiska enkäter, intervjuer och observationer. I och med att mer än en insamlingsmetod har valts har metodtriangulering tillämpats i denna studie som uttryckligen har en kvalitativ ansats. Resultat: Studiens resultat påvisar att det finns utrymme för utveckling vad avser publikupplevelser i Coop Norrbotten Arena. Långa kötider, bristfällig parkering, avsaknad av kringarrangemang och kopplingar till tradition och historia är vanligt förekommande åsikter hos respondenterna. I uppsatsens avslutande del tas några förbättringsförslag upp av forskarna i syfte att belysa hur publikens önskemål kan omsättas i praktiken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)