Att undervisa i en ny kontext : -lärarstudenters reflektioner kring utomhusdidaktik

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Anna Carin Nyberg; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det finns flera fördelar och möjligheter med att undervisa ute och intresset för utomhusdidaktik bland lärare är stort. Ute erbjuds en ny kontext där elevernas sociala relationer stärks, de engageras känslomässigt, rörelse främjas och eleverna tar större ansvar för sitt lärande. Lärarens roll är av avgörandebetydelse för att kvalitén på undervisning ute ska vara hög. Det krävs kunskap och erfarenhet att organisera undervisningen ute och att koppla det som görs ute med verksamhet inne i klassrummet. Lärare utgår från de didaktiska frågorna vad, hur och varför vid planering och utveckling av undervisning. När undervisningen flyttar ut ställs dessutom frågan var? Platsen har betydelse för utformningen av undervisning. Platsen väljs med omsorg för att bäst passa till det som avses undervisas om. Lärarutbildningen har ett viktigt uppdrag att ge lärarstudenterna didaktiska verktyg som de har nytta av i sin framtida yrkesprofession. Syftet med denna studie är att ta del av studenternas tankar och reflektioner kring utomhusdidaktik efter att de i en kurs i naturvetenskapsämnenas didaktik, på grundlärarprogrammet medinriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, själva genomfört utomhusundervisning. Som metod användes observationer i fält, filmning och uppföljandefokus gruppsintervjuer. Elva studenter deltog i intervjuerna. Som analysmetod användes en tematisk analys. Studiens resultatvisar att genom att låta studenterna reflektera över sin genomförda uteundervisning så sker också reflektion kring den uteverksamhet de mött på sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), dessa erfarenheter tas tillvara när de också tänker framåt och parallellt reflekterar över hur utomhusdidaktik kan användas i deras framtida lärarprofession. Lärarstudenterna visar stort intresse för att undervisa ute och reflekterar kring de didaktiska frågorna är det gäller utomhusdidaktik. De ser möjligheter till estetiskt, elevaktivt, praktiskt och hands-on-arbete ute. De menaratt trots vissa brister i egna ämnesteoretiska kunskaper så finns möjligheten att utforska tillsammans med eleverna och att genom eget intresse och genom att ställa produktiva frågor uppmuntra elevernas lärande. De uttrycker oro inför att elevernas eget utforskande begränsas av att kursplanen ska följas och att tid saknas. När de beskriver platser för undervisning önskar de väl avgränsade platser där eleverna är inom synhåll. De vill dessutom kunna erbjuda eleverna härliga och rogivande naturupplevelser. Studenterna menar att det är viktigt att de själva får prova på utomhusdidaktik under sin utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)