Varför ställs inte samma höga krav på kompetensutveckling för restauranganställda som dagens konsumenter gör på mat och dryck? : En kvalitativ intervjustudie som undersöker kompetensutvecklingen inom restaurangbranschen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Antonia Karlsson; [2019]

Nyckelord: Kompetensutveckling restaurang;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka kompetensutvecklingen inom restaurangbranschen. Studien genomfördes med en kvalitativ metod där sju respondenter intervjuats från sju olika restauranger beläget i en medelstor svensk stad. En kvalitativ innehållsanalys användes där teman identifierades från respondenternas svar och utgjorde grunden för vad som skulle presenteras i resultatet. Resultatet uppmärksammade att det var ledningens bristande kunskap, ekonomiska hinder samt de anställdas attityder för restaurangyrket som ansågs vara hinder för att implementera kompetensutveckling. Satsningar för kompetensutveckling är små då ekonomiska resurser är nödvändigt men som inom branschen upplevs vara en bristvara. Interna utbildningar av leverantörer är dominerande insatser för kompetensutveckling då de oftast är gratis, vilket är en ekonomisk fördel. Kompetensutveckling anses av både respondenter samt tidigare forskning som en bristvara inom restaurangbranschen och bör förbättras för att dels överleva på marknaden, dels för att eftersträva ett bättre utvecklingsklimat för de anställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)