TV4 - ett företag med viljan att förbättra relationen med sina kunder : Vilka mötesaktiviteter ger störst mervärde i relationsprocessen?

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem: TV4 har idag inte full kännedom om hur deras kunder ser på relationen mellan sig och kanalens säljare. Det bidrar till att TV4 får det svårare att utveckla relationen ytterligare, vilken de vill förbättra. Syfte: Att undersöka vilka ”mötesaktiviteter” som påverkar och förbättrar förhållandet mellan säljare och befintliga reklamtidsköpande kunder på TV4. Metod: De mötesaktiviteter som har valts att studera närmare är följande; större event, enskilda aktiviteter, säljmötet samt kringliggande aktiviteter runt säljmötet. Nio av TV4:s kunder har intervjuats. Dessa är belägna i Mälardalen och Stockholms-området. Teori: Modellen ”Effekterna av värdeskapande strategier i en lång relation” av A. Ravald och C. Grönros, (1996), har omarbetats för att stämma överens med magisteruppsatsens syfte. Resultat: Det krävs att de mötesaktiviteter som äger rum skall fungera som en händelse där såväl säljare som kund vet vad syftet och målet med aktiviteten är. Händelsen skall vara ett sätt att få förståelse för varandra och förhoppningsvis leda till en ömsesidigt gynnsam relation. Aktivitetsformen är mindre viktig så länge detta uppfylls. För att skapa sådana händelser krävs att aktörerna fungerar som medarbetare och använder sig av varandra när behovet finns samt att de har förståelse för varandra. Rätt sorts kontakt måste skapas för att på så sätt ha bästa möjlighet att förstå kundens behov och därmed erbjuda lämpliga lösningar. Kontaktperson: Lena Grundberg, ”Projektledare för lokal marknadsföring på TV4”

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)