"Det bästa läromedlet som finns!" En fallstudie i att använda skönlitteratur i undervisningen för tidigare åldrar.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: SyfteSyftet med vår undersökning är att studera hur lärare i grundskolans tidigare år bedriver sitt arbete medskönlitteratur i undervisningen, hur lärandemiljön ser ut samt vad lärarna anser att arbetssättet får för effekter förelevernas lärande?HuvudfrågaFör att besvara syftet med vår studie har vi valt att konstruera tre frågor av undersökande karaktär.-Hur använder sig lärare av skönlitteratur i undervisningen?-Hur ser lärandemiljön ut?-Hur uppfattar lärarna effekterna för elevers lärande?Metod och materialFör att besvara undersökningens syfte användes en kvalitativ fallstudie, där de huvudsakliga informations-källorna är observationer och intervjuer. Inför genomförandet skapades en observationsguide och enintervjuguide. Materialet i denna studie bygger dels på observationer från tre skolor och dels på intervjuer medfyra lärare.ResultatResultatet av vår undersökning visar tre sätt att arbeta med utgångspunkt i skönlitteratur som alla upplevs gepositiva effekter för elevers lärande samt skapar en trygg lärandemiljö där eleverna kan tillåtas reflektera. Detpåtalas även att individanpassad undervisning blir lättare med dessa arbetssätt.YrkesrelevansDet påvisas i styrdokumenten att ett arbete med skönlitteratur skall förekomma i skolan och vår studie är därförrelevant för vår kommande roll som lärare då den undersöker hur olika lärare valt att lägga upp undervisningenutifrån skönlitteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)