Effekter av CSR : En granskning av AstraZenecas samhällsstöd

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Filippa Hyttner; Maria Jansson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility, CSR, har under de senaste decennierna kommit att bliett vedertaget begrepp och att engagera sig i CSR har blivit en självklarhet för mångaföretag. Företag förväntas definiera sin roll i samhället och applicera både etiska ochsociala normer inom sitt företagande. Läkemedel utvecklas och produceras för att förbättra hälsotillståndet i världen och det finns således en naturlig koppling mellan läkemedelsbranschen och CSR. Denna utredning berör det globala läkemedelsföretaget AstraZeneca och deras arbete medCSR. Att det inträffar olika typer av förödande katastrofer på jorden är ett faktum och vid dessa tillfällen donerar AstraZeneca läkemedel till behövande. Produktdonationerna genomförs på förfrågan från myndigheter och etablerade organisationer, som tillexempel Röda Korset. AstraZeneca möjliggör dessutom att privatpersoner, med begränsad inkomst, kan få tillgång till deras läkemedel genom att erbjuda prisreduceringar. Årligen doneras produkter värda miljarder svenska kronor beräknat på genomsnittliga grossistpriser. Läkemedelsdonationerna utgör en stor del av AstraZenecas samhällsstöd, vilket är en av företagets tolv CSR-policies. Att ett vinstdrivande företag årligen donerar stora produktkvantiteter, med höga försäljningsvärden, anses häpnadsväckande och den valda frågeställningen grundar sig i en nyfikenhet kring varför detta sker. Genom kritiskt granskad empiri och teori syftar författarna på att, i denna rapport, utreda AstraZenecas bakomliggande motiv för deras produktdonationer. Syftet med rapporten är att belysa positiva effekter med CSR och på så sätt bidra till att engagemanget blir mer utbrett och applicerat, vilket gynnar både samhället och företag. Empirin är inhämtad från företagets årsredovisningar och publikationer samt via en omfattande intervju med AstraZenecas ansvarige för Global Corporate Responsibility. Empirin blev tillsammans med teorin, främst inhämtad från vetenskapliga artiklar, en tillfredställande grund för att kunna besvara den formulerade frågeställningen: ”Vilka är AstraZenecas motiv för att donera läkemedel?”. Utredningen visar att AstraZenecas motiv för att donera läkemedel är: • Att uppfylla förväntningar från intressenter och samhället • Att bibehålla nuvarande aktieägare och för att attrahera nya investerare • Att bygga förtroende och anseende i samhället • Att skapa positiv marknadsföring • Att etablera sig på tillväxtmarknader Samtliga, ovan nämnda, motiv har en gemensam grund - att öka företagets marknadsvärde. Forskning visar att majoriteten av alla företag engagerar sig i CSRfrågor eftersom de vet att det gynnar företaget. AstraZeneca är ett av dessa företag då de är väl medvetna om att deras bistånd även främjar dem själva. AstraZenecas motiv är framförallt värdeskapande och intressentbaserade då agerar på grund av yttre påtryckningar från intressenter och samhället samt för egen vinning. Den egna vinningen innebär ett ökat marknadsvärde. Nyckelord: läkemedelsdonationer, kandidatexamensrapport, CSR, Corporate Social Responsibility,motiv, ansvarstagande, patientstödsprogram, AstraZeneca.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)