Att bedöma den som bedömer : en kvalitativ studie om hur lärares prestationer utvärderas på gymnasieskolor

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

Sammanfattning: Utvärdering kan beskrivas som en fortlöpande process och är ett styrverktyg som tillämpas inom många olika verksamheter. Genom att mäta prestationer kan man utvärdera personer och deras utförda arbete på ett betryggande sätt. Samtidigt kan det vara svårt att tillämpa för lärare. En stor del av problematiken ligger i att kunna välja ut prestationsmått som på ett tillfredsställande sätt speglar det arbete som lärare utför. Denna studie har utforskat problemet och fokuserar på att undersöka såväl lärares som rektorers uppfattningar om hur lärares prestationer blir utvärderade. Resultatet indikerar att det finns ett missnöje från lärarnas håll i hur deras prestationer utvärderas. Utifrån undersökningen har en modell konstruerats som visar möjliga verktyg som kan användas för att utvärdera lärare och som synliggör effekterna som utvärderingen kan leda till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)