Analys av fordonsmonterade vinschlösningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Martin Kanon; [2023]

Nyckelord: vinsch;

Sammanfattning: Detta arbete utfördes tillsammans med BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik (BAE). BAE tillverkar bandgående militära och civila fordon med lång livslängd. Deras långa livslängd innebär att delsystem från externa tillverkare kan bli utdaterade medan fordonen fortfarande är i bruk. Detta arbete avser att ge ett förslag på en lämplig ersättningsprodukt för en bärgningsvinsch samt hur den kan monteras. Arbetet har skett i syfte att förlänga fordonens livslängd.  Arbetet bestod av en marknadsundersökning bland tillgängliga produkter samt framtagande av ett konstruktionsförslag på en vinschmodells infästning. Marknadsundersökningen visade tidigt att en vinsch kapstan-modell har överlägsen prestanda tack vara sin förmåga till konstant dragkraft oberoende av mängden vajer på trumman. Resultatet visar att den svenska vinschtillverkan Sepson samt den tyska vinschtillverkaren ROTZLER tillverkar båda kapstanvinschar som skulle kunna användas i BAEs fordon. De vinschar som jämfördes var Sepson Septrac H150 och ROTZLER Treibmatic TR080. Konstruktionsförslaget gjordes med ROTZLERs vinsch. Med ett antal FE-simuleringar togs två förslag fram som visade att 10 mm godstjocklek med SSABs stål Strenx 700E var möjligt. Arbetet avgränsades till att främst kolla på kapstanvinschar och inte uppsamlingstrummor till dem. Materialval samt produktval gjordes bland civilt tillgängliga produkter. Arbetet jämför främst hydrauldrivna vinschar. Vissa specifika mått och data har uteslutits ur rapporten på grund av sekretess. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)