Kostnad och tekniska krav för transport av koldioxid med koldioxidlagring

Detta är en M1-uppsats från KTH/Tillämpad maskinteknik (KTH Södertälje)

Författare: Ray Shan Bhatti; Nimrod Ruck; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Stockholm Exergi AB arbetar för en implementation av en ny teknik inför framtiden som ska leda till en minskning av växthusgaser till atmosfären. Från rökgasen från kraftverket vill man installera en efterbränningsprocess till det befintliga kraftverket i Värtahamnen, för att kunna fånga och omvandla CO2 till flytande form och därefter transportera CO2 till Kollsnes, i Norge. Inom EU i dagsläget råder det höga utsläpp av växthusgaser från industrier till atmosfären. Med implementation av BECCS kan minska mängden av utsläppsgaser till atmosfären. Implementationen av BECCS kan även leda till ekonomiska fördelar för företaget, om utsläppsrättspriserna från EU ETS i framtida scenarion, skulle öka i värde.   Vårt mål med projektet var att finna ett kostnadsoptimum för frakt av CO2 med fartyg samt de tekniska kraven på det transporterade godset. Projektet löstes med hjälp av litteratur‐ och artikelsök, intervjuer och möten med personer med kompetens och beslutsfattande organ inom företaget. Våra avgränsningar bestod av sträcka en sträcka Värtahamnen till Kollsnes, Norge. Alla faktorer relaterade till fraktfartygen är inkluderade i transportpriserna. Tre olika fartyg har examinerats, där ett fartyg hade kapacitet på 2,000 ton, den andra hade 3,000 ton samt den sista har en kapacitet på 10,000 ton. Det fartyg som har störst kapacitet har visat sig vara den mest kostnadseffektiva lösningen för företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)