Skönlitteraturens roll i grundskolans tidiga år : En studie om lärares val av skönlitterära texter i årskurs F-3 i ämnet svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Denna studies syfte är att undersöka hur lärare i F-3 väljer skönlitterära texter till sin undervisning och vilka kriterier och faktorer som påverkar deras val. Studien baseras på ett webbaserat frågeformulär som skickades ut via sociala medier till olika lärare som undervisar i årskurserna F-3. Resultatet visar att lärarna är aktiva i sitt val av skönlitteratur och att de prioriterar texter som engagerar eleverna, är anpassade för deras elevgrupp och har en koppling till elevernas vardag och verklighet. Resultatet visar även att det finns skillnader mellan äldre och yngre lärare i hur de värderar språk, stil och kvalitet i skönlitteraturen och hur de får inspiration till att välja texter. Studien diskuterar hur dessa skillnader kan ha samband med de läroplaner som lärarna har utbildats och arbetat efter. Studien slår fast att de flesta lärare som deltog i studien är medvetna om skönlitteraturens roll för elevernas lärande och väljer därför litteratur som berikar elevernas språk, språkförståelse, läsförståelse och läsglädje.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)