Hållbarhetsredovisning i försäkringsbolag : En jämförelse mellan fyra försäkringsbolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Författare: Annika Andersson; Annika Persson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Idag är det modernt att arbeta mot en hållbar utveckling. För att nå en hållbar utveckling krävs det att företagen tar sitt ansvar och agerar på ett långsiktigt hållbart sätt. Företagens ansvar är uppdelat i tre olika områden: miljö, socialt och ekonomiskt och för att nå en hållbar utveckling ska dessa balanseras på ett optimalt sätt. Företag kan visa att de tar sitt ansvar för de tre områdena genom att upprätta hållbarhetsredovisningar, där de redovisar sitt förhållningssätt till hållbar utveckling genom att redogöra olika resultat och aktiviteter. Det har visat sig att det idag förväntas att företag tar sitt ansvar och genom att de hållbarhetsredovisar har många företag bland annat upplevt legitimitet och större trovärdighet från samhället. Det har dock visat sig att branschen har betydelse för hur mycket hållbarhetsrelaterad information företag väljer att redovisa. Den bransch som redovisar minst hållbarhetsrelaterad information är den finansiella branschen och i denna bransch utmärker sig försäkringsbolag med att vara de företag som redovisar minst information. Det har också visat sig att informationen som försäkringsbolagen väljer att lyfta fram varierar mellan försäkringsbolagen.   Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur svenska försäkringsbolag redovisar sitt hållbarhetsarbete och få en förståelse för varför de upprättar hållbarhetsredovisningar. Studien har utgått från följande problemformulering: Hur redovisar svenska försäkringsbolag sitt hållbarhetsarbete och varför upprättar de hållbarhetsredovisningar? Under studiens gång har vi använt oss av en kvalitativ ansats med en abduktiv strategi, vilket vi ansåg passade bra för vår studie, då vi utgått från tidigare teorier men även till viss del från empiriskt material. Insamlandet av information har bland annat skett genom en dokumentundersökning, där vi jämfört fyra försäkringsbolags hållbarhetsredovisningar, för att hitta skillnader och likheter i hur de redovisar sitt hållbarhetsarbete. Vi har även samlat in information till vår studie genom telefonintervjuer med respondenterna från respektive försäkringsbolag. När vi formulerade frågorna till försäkringsbolagen utgick vi från både teorier och tidigare forskning, men även till viss del från dokumentundersökningen för att vi skulle kunna få en förståelse för varför försäkringsbolagen upprättar hållbarhetsredovisningar.   Resultatet i studien visar på att innehållet hållbarhetsredovisningarna varierar mellan försäkringsbolagen med att de till exempel lägger olika stort fokus på de tre områdena miljö, socialt och ekonomiskt, omfattningen i form av antalet sidor varierar och de redovisar transparent information i olika utsträckning. Resultatet tyder också på att erfarenhet av att upprätta hållbarhetsredovisningar har betydelse för vilken information försäkringsbolagen väljer att lyfta fram och GRI:s riktlinjer har stor inverkan på redovisningen. Försäkringsbolagen upplever förväntningar om att de ska visa att de tar sitt ansvar, men upplever inte att det finns några förväntningar om vad de ska redovisa. Slutligen verkar trenden vara den största anledningen till varför försäkringsbolagen börjat upprätta hållbarhetsredovisningarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)