Patienter och närståendes erfarenheter av ambulanssjukvård vid tidskritiskt tillstånd

Detta är en Magister-uppsats från Sophiahemmet Högskola

Sammanfattning: Under flera årtionden har ambulanssjukvården utvecklats från att bara vara en transport till en avancerad sjukvårdsorganisation med legitimerad personal. Det initiala omhändertagandet av patienter är väl utarbetat, men hur ser patienter och närstående på omhändertagandet. De behöver känna att de blir omhändertagna på ett värdigt sätt för att vården ska bli optimal.  Syftet var att belysa patienters och närståendes erfarenheter av ambulanssjukvård vid tidskritiska tillstånd. Metoden utgörs av en litteraturstudie där 14 vetenskapliga artiklar har inkluderats och analyserats. Dessa artiklar identifierades i databaserna Pubmed och Cinahl, samt genom andra artiklars referenslistor. Artiklarna är granskade med en granskningsmall utformad av Sophiahemmets Högskola. Resultatet formulerades till fyra huvudkategorier som var, kommunikation och delaktighet, minskad stress och oro, trygghet och bemötande och missnöje. Resultatet visar mestadels på positiva erfarenheter och upplevelser från patienter och närstående. Orsaker till att patienter och närstående upplevde det positivt kunde vara att de upplevde en trygghet och minskad stress när ambulanspersonalen var på plats eller att patienter och närstående erhöll ett bra bemötande. De kände att de fick vara delaktiga och att ambulanspersonalen var ett bra stöd vid tidskritiska tillstånd. Vidare framkom att brister i kommunikationen och dåligt bemötande ledde till ett ökat missnöje hos både patienter och närstående och avsaknad av information var ett återkommande problem.  Slutsatsen är att ytterligare forskning behövs i detta område då kunskapen om patienter och närståendes erfarenheter och upplevelser kan bidra till ambulanspersonalen bemötande av dessa och ge en individuell evidensbaserad omvårdnad i den kliniska verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)