Framgångsfaktorer för affärssystemimplementationer i småföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Företag runt om i världen implementerar affärssystem för att affärssystem kan underlätta integrering av affärsprocesser och hanteringen av information inom en organisation. För att lyckas med en affärssystemimplementation finns ett antal framgångsfaktorer som företag måste beakta. Framgångsfaktorer är egenskaper och aktiviteter som påverkar en affärssystemimplementation. Framgångsfaktorer har tidigare studerats på stora företag samt små och medelstora företag (SME). Framgångsfaktorer har inte studerats på småföretag. Därför fokuserar denna studie på att identifiera framgångsfaktorer vid en affärssystemimplementation i småföretag. Med hjälp av en kvalitativ forskningsansats har tre småföretag studerats för att identifiera framgångsfaktorer vid en affärsystemimplementation. Studien visar att ledningen har en stor roll under affärssystemimplementationer. De framgångsfaktorer som identifierats för småföretag i studien är: Ledningens ger sitt stöd och inkluderar de anställda, ledningen som projektledare, ledningen ansvarar för sammansättningen av en projektgrupp, ledningen ansvarar för att tillsätta resurser, informell kommunikation, avsätta tid till utbildning, konsultens stöd och deltagande i projektgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)