KRITISKA FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR ANVÄNDNING AV SELF-SERVICE BUSINESS INTELLIGENCE

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: För att organisationer ska kunna ta fördelaktiga beslut används ofta Business Intel-ligence (BI) men det är inte utvecklat för att användas av vem som helst. Svårig-heter med användningen av BI ledde till att ett alternativ utvecklades: Self-Service Business Intelligence (SSBI). Användning av SSBI leder till att organisationer spa-rar tid och minskar kostnader, vilket har gjort SSBI till något som många organisat-ioner satsar på. SSBI området saknar studier på hur man lyckas med användningen av SSBI. Vårt syfte med denna studie är att bidra med kunskap om hur SSBI kan användas på rätt sätt. Det gör vi genom att besvara frågan ”Vilka är de kritiska framgångsfaktorerna för användning av Self-Service BI?”. För att ta reda på detta utfördes en kvalitativ studie med två olika datainsamlingsmetoder: En litteraturstu-die av tidigare forskning inom relaterade områden och semistrukturerade intervjuer av SSBI-experter. Litteraturstudien ligger till grund för vårt teoretiska ramverk som baseras på tre olika områden som anses vara relevanta: Technology Acceptance Model, kritiska framgångsfaktorer för BI och rekommendationer för SSBI. Frå-gorna som ställdes till respondenterna baserades på de kritiska framgångsfaktorerna som tagits fram utifrån det teoretiska ramverket. Svaren från respondenterna ställs sedan mot det teoretiska ramverket i en analys. Detta leder till en sammanställning med alla kritiska framgångsfaktorer som utgör studiens huvudsakliga resultat. Sju kritiska framgångsfaktorer identifierades: Användbarhet, användarvänlighet, att se och erhålla nytta, användarens engagemang, gränssnittets betydelse, vikten av för-kunskaper samt vikten av stöd, hjälp och ambassadörskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)