”Man måste vara obekväm mot ledningen och kollegor annars får man bara sitta som resurs” : En kvalitativ intervjustudie med utgångspunkt i institutionellt perspektiv som syftar till att undersöka hur fritidslärarens yrkesprofession påverkas inom samverkan

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur fritidslärares arbetsuppgifter och yrkesroll under den obligatoriska skoldagen påverkas av samverkan och skolans organisation. För att svara på studiens syfte gjordes en kvalitativ intervjustudie med följande frågeställningar: Hur både fritidslärare och klasslärare beskriver fritidslärares arbetsuppgifter och yrkesroll, samt hur samverkan beskrivs mellan skola och fritidshem och hur samverkan beskrivs i skolans organisation. För att få nyanserade svar användes en semistrukturerad kvalitativ intervjumetod och den insamlade empiriska datan bearbetades med hjälp utav en tematisk analysmetod. Med utgångspunkt i institutionellt och nyinstitutionellt teoretiskt perspektiv har informanternas svar analyserats för att sedan diskuterats med hjälp av tidigare forskning. I resultatet redogörs hur deltagarna själva väljer att definiera innebörd av fritidslärarens arbetsuppgifter, yrkesroll, samverkan mellan de olika yrkeskategorierna samt samverkan i organisationen. Detta för att kunna synliggöra skillnader och likheter som skulle kunna peka på hur fritidslärarens arbetsuppgifter och profession påverkas av kulturella regler och strukturer. Slutsatsen visar på att begreppet samverkan är odefinierat och att det är fritt fram för varje skola att tolka begreppet efter egna referensramar samt att ledningen i varierande grad påverkar den rådande definitionen. Det framgår även att skolan i varierande grad lyckas ta till vara på fritidlärarnas kompetenser, men att de riskerar att tvingas in i rollen som “alliallo” och även detta verkar kunna härledas till skolans organisationsstruktur. Vi belyser även yrkesgruppernas utbildningar samt att det kan framstå finnas en ekonomisk vinning i att använda fritidslärarna som hjälplärare istället för grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)