Konsumentbeteende : Varför väljer svenska konsumenter plagierade lyxvaror istället för äkta

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna studie utforskar faktorer som påverkar Svenska konsumenters beslutsfattande vid konsumtion av plagiatprodukter. Förfalskade produkter är imitationer av populära märken som erbjuds till betydligt lägre priser än originalprodukterna. Syftet med studien var att få en djupare förståelse för de faktorer som påverkar konsumenternas beslut att välja förfalskade produkter. Forskarna använde sig av en kvalitativ forskningsmetod och genomförde intervjuer med nio respondenter i åldern 21-27 år. Alla deltagare var svenska medborgare och bosatta i Sverige. Genom tematisk analys undersöktes och analyserades den insamlade datan för att identifiera faktorer som påverkar konsumenternas val av plagiatprodukter. Resultaten av studien identifierade fem huvudsakliga faktorer som påverkade konsumenternas val av plagiatprodukter: pris, kvalitet , sociala aspekter, etiska och tillgänglighet. Pris var den mest framkommande faktor och var den främsta drivkraften bakom beslutsfattandet. Alla respondenter valde plagiatprodukter på grund av det betydligt lägre priset jämfört med äkta lyxvaror. Sammanfattningsvis visar denna studie att priset, kvaliteten och sociala faktorer spelar en viktig roll i konsumenternas val av plagiatprodukter istället för äkta lyxvaror i Sverige. Medan faktorer som etik och tillgänglighet spelade en mindre betydelsefull roll i köpbeteendet. Det lägre priset är den främsta anledningen till att många konsumenter väljer plagiatprodukter, medan vissa även tar hänsyn till kvaliteten och de sociala aspekterna i sitt beslutsfattande. Studien visade också hur svenska konsumenter har mer gemensamt med västländer vad gäller faktorer än östländer. Denna forskning ger insikt i konsumentbeteendet kring plagiatprodukter och kan vara användbar för företag och marknadsförare som vill förstå och nå denna specifika målgrupp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)