Sökning: "skolan och hem"

Visar resultat 1 - 5 av 478 uppsatser innehållade orden skolan och hem.

  1. 1. ”Barnen lär sig faktiskt något på fritidshemmet”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Albin Kalén; Amanda Hägg; [2023-12-07]
    Nyckelord :Fritidshem; Vårdnadshavare; Lärande; Utveckling; Omsorg; Samspel; Pragmatism;

    Sammanfattning : 2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen och fick med det en högre status och legitimitet inom skolväsendet. I läroplanen står det att lärande, utveckling och omsorg ska utgöra en helhet i undervisningen på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. En ojämlik samverkan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mina Rundén; Matilda Gillén; [2023-12-07]
    Nyckelord :samverkan; ojämlikhet; utländsk bakgrund; föräldrar; faktorer;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en systematisk litteraturstudie med utgångspunkt i vad forskning säger om ojämlikhet i samverkan mellan hem och skola. Vi har analyserat och reducerat material utefter det som är relevant mot vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Samverkan mellan fritidshem och hem efter pandemin.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Edvin Skoglund; Hanna Palmgren; [2023-10-19]
    Nyckelord :coronapandemin; fritidshem; fritidshemslärare; fritidshemspersonal; föräldrasamverkan; samverkan med hemmet; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Eftersom skolan har ett ansvar att arbeta för ett systematiskt kvalitetsarbete samt utvecklande arbete blir bristen på forskning kring fritidshemmet käppar i hjulet för detta. När coronapandemin 2020-2022 drabbade världen blev kontakten mellan skolan och hemmet annorlunda än den varit innan. LÄS MER

  4. 4. Vad är jag för förälder som inte får mitt barn till skolan? En kvalitativ studie om vårdnadshavare till barn med problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Rebecka Pettersson; [2023-06-26]
    Nyckelord :problematisk skolfrånvaro; vårdnadshavarperspektiv; parental efficiency; school refusal behavior; problematic absenteism; skolsocialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vårdnadshavares erfarenheter av problematisk skolfrånvaro. Vidare har jag undersökt vilka strategier för att öka närvaron som vårdnadshavarna har erfarenhet av, samt vilka konsekvenser den problematiska skolfrånvaron kan få för vårdnadshavarna. LÄS MER

  5. 5. Från skolperspektiv till livsperspektiv - hur personalen uppfattar att fortbildning om medicinska diagnoser kan bidra till utveckling av den pedagogiska verksamheten

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Catrin Röjvik; [2023-03-28]
    Nyckelord :fortbildning; specialpedagogik; diagnos; syndrom; skolsituation; komplicerad inlärning; föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ågrenska bedriver familjevistelser för barn som har ovanliga funktionshinder och deras familjer. Sedan hösten 1997 får familjer som kommer till Ågrenska på en vistelse bjuda med sig sk kringpersonal, dvs personal som arbetar med barnen på hemorten. Personalen får tillsammans med föräldrarna information om diagnosen ur bla. LÄS MER