Sökning: "Samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 2056 uppsatser innehållade ordet Samspel.

  1. 1. Pedagogers uppfattningar kring sin roll som stödjande för alla barn genom samspel i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Rosanna Nordahl; [2019]
    Nyckelord :lek; relationer; relationellt perspektiv; samspel; strategier;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nordahl, Rosanna (2019). Pedagogers uppfattningar kring sin roll som stödjande för alla barn genom samspel i leken. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens arbete med dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Emma Neman; Jennie Kirchner; [2019]
    Nyckelord :dokumentation; pedagogisk dokumentation; barns perspektiv; vuxen perspektiv; konstruktionistiskt perspektiv; delaktighet;

    Sammanfattning : Med tanke på de yrkeserfarenheter vi båda besitter om dokumentation blev det i våra diskussioner om hur dokumentationsarbetet tillämpas i förskolan, synligt att vi till viss del inte delade en gemensam förståelse för innebörden av begreppet dokumentation. Dessa skiljaktigheter som synliggjordes i våra samtal med varandra, väckte en nyfikenhet för diverse tillvägagångssätt för dokumentation och sist men inte minst, syftet med dokumentationsarbetet i förskolan. LÄS MER

  3. 3. ASL i förändring - ett sätt att individanpassa läs- och skrivutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Kristina Nilsson; Malin Winberg; [2019]
    Nyckelord :ASL; Individanpassning; iWTR; Läs-och skrivmetoder f-3; PISA-resultat; Skärmbaserade skrivverktyg; Sociala samspel; Teoretisk lärandesyn; Trageton; WTL;

    Sammanfattning : Lärare står inför svåra utmaningar då det gäller att finna läs- och skrivlust hos elever. Enligt styrdokumenten ska såväl en individanpassad som allmängiltig undervisning genomföras i skolan. För att tillgodose detta förekommer det att lärare använder sig av Skriva sig till Läsning, ASL- metoden. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers samtal om barn i förskolan : En studie av pedagogers fokusgruppssamtal om barn iförskolan analyserade ur ett maktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jonna Lehikoinen; Miranda Johansson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Barn; Pedagoger; Samtal; Makt; Relationer; Samspel; Positionering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra några olika sätt pedagoger samtalar om barn på förskolan. Ett antagande vi utgår ifrån är att det sätt som pedagoger samtalar om barn kan lägga grund för hur de även förhåller sig till barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers uppfattningar om kemistudier, syn på motivation och lärares påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Catarina Stenhammar; [2019]
    Nyckelord :fenomenografi; kemistudier; intresse för kemi; lärarens roll; motivation;

    Sammanfattning : För alla som läser det naturvetenskapliga eller tekniska programmet på gymnasiet är kursen i Kemi 1 obligatorisk. Flera studier har visat att motivationen för kemistudier på gymnasiet och även i högre utbildning såsom högskole- och universitetsnivå dalar, vilket kan anses oroväckande. LÄS MER