Sökning: "Samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 3372 uppsatser innehållade ordet Samspel.

  1. 1. ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Olsson; [2019-05-06]
    Nyckelord :Elevers frågor; undervisning; dialog; samspel; lärarrollen; aktionsforskning; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken återkoppling som behövs för att lyckas med en frågebaserad undervisning. LÄS MER

  2. 2. Gemensamma utrymmen för samspel mellan elever : Vilka är förutsättningarna för en inkluderande informell lärmiljö?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Moberg; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; grundskola; grundsärskola; hjälpmedel; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien var att utforska hur personer som kommer i kontakt med både grundskola och grundsärskola uppfattar de gemensamma informella lärmiljöer som kan finnas på skolorna. Det forskades även i vilken utsträckning som samspel och inkludering sker. Slutligen undersöktes utrymmets egenskaper. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarens arbete med dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Emma Neman; Jennie Kirchner; [2019]
    Nyckelord :dokumentation; pedagogisk dokumentation; barns perspektiv; vuxen perspektiv; konstruktionistiskt perspektiv; delaktighet;

    Sammanfattning : Med tanke på de yrkeserfarenheter vi båda besitter om dokumentation blev det i våra diskussioner om hur dokumentationsarbetet tillämpas i förskolan, synligt att vi till viss del inte delade en gemensam förståelse för innebörden av begreppet dokumentation. Dessa skiljaktigheter som synliggjordes i våra samtal med varandra, väckte en nyfikenhet för diverse tillvägagångssätt för dokumentation och sist men inte minst, syftet med dokumentationsarbetet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med barn som har koncentrationssvårigheter

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Linda Kokkonen; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; exkludering; förskollärare; inkludering; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Studien undersökte förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med barn som har koncentrationssvårigheter och på vilket sätt förskollärare skapar delaktighet för barn i de vardagliga aktiviteterna. För att kunna besvara syfte och frågeställningar användes en kvalitativ metod i form av intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Den livsviktiga leken. : Lekens betydelse för barns samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Hammarberg; [2019]
    Nyckelord :Lek; samspel; lärande och förskola.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER