Sökning: "Instrument orkester"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Instrument orkester.

  1. 1. Att gestalta klaverutdrag : operarepetitörens perspektiv

    Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för opera

    Författare :Olga Tomilina; [2024]
    Nyckelord :repetitör; operarepetitör; opera; piano; klaverutdrag; pianist; gestaltning; orkesterklang;

    Sammanfattning : En repetitör är en pianist vars uppgift är att musikaliskt instudera sångarnas partier, både i utbildningssammanhang och i professionella sammanhang inför föreställningar. Det tillkommer spel under sceniska repetitioner, orkesterspel under föreställning och repetitionsdirigering. LÄS MER

  2. 2. Den Digitala Framgången : Skillnaden på Två Fiol Plug-ins

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Philip Netzler; [2021]
    Nyckelord :Plug-in; fiol; simulering; lyssningstest; intervjuer; jämförelse; digitala instrument;

    Sammanfattning : Digitala instrument och digitala medel gör det idag lätt att skapa musik med hjälp avdatorn. Men hur långt har dessa virtuella instrument kommit? Denna uppsats jämför tvåolika fiolsimuleringar (Plug-ins) mot varandra, utifrån en riktig inspelad fiol somreferens. LÄS MER

  3. 3. Från partitur till skiva - Att spela in LYRC Orchestras stråksektion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Anna Ljungberg; [2020-06-26]
    Nyckelord :inspelning; studio; stråk; stråkorkester; orkester; kompositör; genreöverskridande; self-made; Symfonisk Partyfunk; LYRC Orchestra; klassisk utbildning;

    Sammanfattning : This paper seeks to answer the question: “How does one mic, record and process string instruments in a non- classical recording, and where the end product is a soundscape not typically associated with the stringed instrument family?” A few unique challenges were dealt with along the way: How to track the string section, that relies heavily on the acoustics of a given room, very close in order to maximize control over sounds in post- production without losing to much of the characteristics of the instrument. What microphone positions create the ideal sound? My solutions to these challenges is the main body of text in this paper, and my findings can be summarized as follows: overhead micing each violin and viola with large diaphram condenser microphone, micing close to the bridge with a large condenser microphone for the celli, and in post production relying quite heavily on the audio from the room microphone captured with both small- and large-diaphragm condenser microphones. LÄS MER

  4. 4. Levande spelmusik : Att bearbeta arrangemang på TV-spelsmusik utifrån musikers upplevelser och återkoppling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Frykholm; [2020]
    Nyckelord :arrangering; TV-spelsmusik; orkester; pop- och rockensemble; upplevelsen av eget spel; återkoppling;

    Sammanfattning : TV-spelsmusik och arrangering är något som brinner starkt för mig. Dock kan det finnas bristande intresse för TV-spelsmusik bland professionella musiker. LÄS MER

  5. 5. Ur begynnelser : Skapandet av begreppet anslag genom mina kompositioner

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Zacharias Ehnvall; [2019]
    Nyckelord :komposition; nutida musik; anslag; spektralmusik; filosofi; Grisey; Deleuze; Bergson; orkester; kör; pianokvartett; ensemble;

    Sammanfattning : Under de senaste två åren har jag genomfört min masterutbildning i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. I det här arbetet gör jag en undersökning och ett formulerande av de tankar som kommit ur – och styrt – mitt komponerande, mitt lyssnande och mitt lärande under dessa två år. LÄS MER