Vinturism : En studie om hur researrangörer marknadsför och lyfter fram regionen Piemonte

Detta är en L2-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för geografi och turism

Sammanfattning: Studiens fokus är vinturism i regionen Piemonte, och hur man använder vinet i sin marknadsföring och paketering, för att skapa turism i området. Vi har i vår fallstudie utgått ifrån olika researrangörer och gjort nedslag i deras upplägg av resor. Syftet med studien är att se hur dessa arrangörers paketering och marknadsföring skiljer sig åt. Detta ur ett perspektiv, där vin och mat används som tema och spelar en betydande roll i reseupplägget. Nischade resor med vin och mat, är något som blir allt vanligare (Duralia 2017). Vinturism har blivit ett sätt för regioner i Medelhavsområdet att skapa turism, med hjälp av lokalproducerat vin och mat, vilket har blivit ett verktyg för marknadsföring och utveckling av dessa regioner (Hall & Mitchell 2001). Därför vill vi med vår studie se vilka skillnader som finns i olika researrangörers marknadsföring och paketering av just vinresor till regionen Piemonte. Detta för att se vilken betydelse vinet får i marknadsföringen och hur det lyfts fram i paketeringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)