Ledsagande av seniorer i samband med webben : Identifiering av tillvägagångssätt att bistå seniorer i utförandet av uppgifter på webben

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

Sammanfattning: Webben kan användas i många syften och kan skapa ett mervärde både i arbetslivet och det privata livet för människor. Idag förekommer användande av datorer, webben och IT generellt i ett flertal branscher. IT har också blivit en del av det svenska utbildningssystemet där det händer att skolan förser eleverna med en dator och tillhörande program att utföra studier med. De flesta av svenskarna får idag någon form av datorvana genom antingen jobb eller studier, något som vissa seniorer har gått miste om. Personer över 75 år är med marginal den åldersgrupp (räknat från tolv år och äldre) som i Sverige använder internet mest sällan. När frågan ställs om varför är svaret ”det är för krångligt” vanligt förekommande. Denna studie syftar att ta reda på hur användande av webben kan underlättas för seniorer (definierat till personer 75 år och äldre i denna studie). Till en början gick studien ut på att ta reda på vad seniorer kan få ut av att använda internet och webben. Det gjordes genom en litteratursökning och genom ett antal intervjuer. Det framkom att seniorer som faktiskt använder webben på ett eller annat sätt nyttjar exempelvis internetbank, mail och nyheter genom såväl dator som smartphone och surfplatta. Dessa tre områden (mail, internetbank och nyheter) användes i studien som centra för testen som skulle undersöka hur seniorers interaktion med webben kan underlättas. Ett webbläsartillägg utformades anpassat till ovan tre beskrivna områden. Kort beskrivet är ett webbläsartillägg ett lokalt program/tillägg som går att installera i sin webbläsare för att personligen ha tillgång till extern funktionalitet, exempelvis att blockera reklam. Webbläsartillägget som skapades i denna studie gav användarens webbläsare grafiska element som var tänkta att hjälpa användaren att lösa ett antal fördefinierade uppgifter. Tre olika koncept testades under studien. Med koncept syftas här hur den grafiska hjälpen utformas. Användartester utfördes med och utan webbläsartillägg som hjälp för att kunna se om det var någon skillnad på resultaten. När tester utfördes med webbläsartillägget roterades koncepten beskrivna ovan så att alla tre koncept testades under likvärdiga förutsättningar. Testpersonerna som utförde tester med webbläsartillägget fick även möjlighet att ge anonym respons på koncepten genom att fylla i enkäter. Enligt resultaten av denna studie lyckas seniorer bättre (större andel lyckade försök) och snabbare att utföra vardagliga uppgifter när det fanns tillgång till en lista med hur uppgiften ska utföras eller genom att viktiga rubriker och knappar för uppgiften är markerade.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)