Undersökning av användbarheten hos ett tidsrapporteringssystem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för datavetenskap och samhällsbyggnad

Sammanfattning: I vår vardag kommer vi som användare i kontakt med en massa olika gränssnitt, därför är det av stor vikt att de fungerar bra och har tydliga instruktioner för hur de ska användas, alltså att de har en god användbarhet. Via den ökade digitaliseringen så har folk idag möjligheten att göra arbete eller utbildning på distans, vilket är något som har varit till stor hjälp den senaste tiden under covidpandemin. Då arbete och utbildning på distans har blivit vanligare, så är det av viktigt att vi har möjligheten att kunna utföra användbarhetstester på distans. Syftet med detta arbete är att undersöka användarbarheten hos tidsrapporteringssystemet Tidig samt att jämföra olika testverktyg för att se vilket verktyg som bäst passar för framtida användbarhetstester på Tidig. Testerna kommer vara av typen URUT (Unmoderated Remote Usability Testing) vilket betyder att användbarhetstester är obevakade och görs på distans för en enklare insamling av data, det insamlade datat förväntas ge en bättre bild av användbarheten hos tidsrapporteringssystemet för framtida förbättringsarbete samt vilket verktyg som bör användas vid framtida användbarhetstester. Resultat av användbarhetstesterna pekar på att tidsrapporteringssystemet Tidig har en hög användbarhet. Deltagarna under användbarhetstesternas gång hade inga svårighet att lösa de allra flesta uppgifterna. Frågorna som ställdes visade att deltagarna var nöjda med systemet men önskar att små förbättringar görs på vissa delar av tidsrapporteringssystemet. Jämförelsen av verktygen visar att det verktyg som bäst passar för framtida användbarhetstester på Tidig är testverktyget Loop11. Loop11 erbjuder en mängd olika funktioner för att samla in kvantitativt och kvalitativt data, testverktyget ger även statistik på uppgifter, frågor och de enkäter som finns med i användbarhetstesterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)