Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. Med vårt teoretiska perspektiv socialkonstruktivism och med fokus på begreppen affordance samt tillsammans kommer vi gemensamt att genomföra vår analys. I vår empiri synliggör vi tre teman som lyder så här: Hur använder pedagogerna inomhus respektive utomhus miljöer för att främja barns lärande, Vad uppfattar pedagogerna vara viktigt när de utformar miljöerna, Vilka verktyg använder pedagogerna när de utformar undervisningen samt vilken roll spelar de själva i detta. Metoden vi har använt är semistrukturerade kvalitativa intervjuer med åtta frågeställningar till sex olika förskollärare på förskolor med utomhus pedagogisk profil. Med utomhuspedagogik menas att flytta lärmiljön och verksamheten utanför de ordinarie lokalerna som man i första hand annars finner inomhus. Barnen kan på så vis komma närmare naturen och bli mer delaktiga i sin lärprocess. Som extra bonus får barnen också röra på sig, de får frisk luft och de får använda alla sina sinnen och man arbetar utifrån barnens lust att utforska och undersöka. De blir också mer kreativa och får möjlighet att träna sin grovmotorik. Som grund till vår studie ligger socialkonstruktivistisk teori som är ett samhällsvetenskapligt perspektiv, vilket betraktar samhället som socialt konstruerat av människor i samspel med varandra.    Vår slutsats i studien är att en del förskolor väljer utomhusundervisning eftersom det har visat sig att både barn och pedagoger mår bättre av att vistas i naturen. De aspekter som man måste ta hänsyn till är att det kan finnas olika risker, allergier och funktionsvariationer samt det är viktigt att skapa en inkluderande verksamhet. Något betydelsefullt som vi har tänkt på under studiens gång är att förskolans arbetslag vill möjliggöra och skapa en verksamhet med god kvalitet samt att man tar hänsyn till pedagogernas olika kompetenser.   Nyckelord: Förskola, utomhuspedagogik, hälsa, skog och natur, lärmiljö, affordance, exkludering, inkludering, turtagning….  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)