Arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar med ADHD och interventionernas effekter på exekutiva funktioner och aktivitetsutförande : En litteraturöversikt

Detta är en Magister-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Författare: Frida Lundberg; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar med ADHD (6-18 år) och interventionernas effekter på exekutiva funktioner och aktivitetsutförande. För att besvara studiens syfte genomfördes en litteraturöversikt med grund i analys av kvantitativ forskning. Litteratursökningen genomfördes i fyra olika databaser, varav tolv artiklar inkluderades då de motsvarade studiens syfte. Elva av tolv artiklar genomförde interventioner som syftade till att förbättra exekutiva funktioner. Interventionerna bestod av multimodal tidsrelaterad intervention, cognitive-functional intervention, hästassisterad self-management intervention, tyngdvästar, lekterapi-interventioner, interactive metronome träning och vestibulärt rehabiliteringsprogram. I resultatet från åtta artiklar framkom att interventionerna hade signifikant effekt på exekutiva funktioner. Fyra av tolv artiklar genomförde interventioner som syftade till att förbättra aktivitetsutförande vilka var multimodal tidsrelaterad intervention, cognitive-functional intervention och hästassisterad self-management intervention. Resultatet visade att de ovannämnda interventionerna hade signifikant effekt på aktivitetsutförande. Denna litteraturöversikt kan vara användbar för yrkesverksamma arbetsterapeuter inom området och för professionens fortsatta utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)