Faktorer som medarbetare upplever påverkar relationen med ledare inom bygg- och anläggningsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bygg- och anläggningsbranschen innebär en temporär arbetsmiljö där det krävs god kommunikation, förståelse och samordning för att minska säkerhetsrisker. Eftersom det saknas forskning om relationer inom branschen var syftet med studien att, utifrån ett medarbetarperspektiv och med utgångspunkt i LMX-teorin, undersöka vilka faktorer som har betydelse för relationen mellan ledare och medarbetare inom bygg- och anläggningsbranschen. Till intervjustudien medverkade 10 deltagare som arbetade inom olika yrkeskategorier. Den tematiska analysen resulterade i 7 faktorer som främjar samt hindrar utbytesrelationer: ledarens medmänsklighet för medarbetare, ledarens erfarenhet inom branschen, rättvis fördelning av resurser, att tillhöra en ingrupp som stärker företaget, bristfällig kommunikation, fysiskt och psykologiskt avstånd, samt skilda målsättningar. Resultatet visade att främjande faktorer skapade tillit, förtroende och förståelse för varandra, vilket ledde till ett bättre samarbete där medarbetarna ville agera för att gynna företaget. De hindrande faktorerna skapade osäkerhet kring förväntningarna på deras arbetsuppgifter och relation samt kunde försvåra deras samspel. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)