Läroplanens betygskriterier och mål i instrumentkurserna : En studie i musikalisk bedömning i gymnasieskolan

Detta är en L3-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Författare: Oscar Olsén; [2022]

Nyckelord: Instrumentalundervisning; gymnasieskolan; pedagogik;

Sammanfattning: Det här utvecklingsarbetet tar avstamp i de olika problematiska aspekter som kan uppstå vid bedömning av gymnasieelevers musikaliska prestationer. Det handlar i synnerhet om de vaga och subjektiva målformuleringar som finns skrivna i läroplanens kursmål gällande instrumentalspel. Centralt fokus ligger på hur verksamma musiklärare tolkar kursmålen och hur synliggörandet av dessa mål sker för eleven vid bedömningen av gymnasieskolans instrumentkurser. Under en tio veckor lång period har såväl tolkning som synliggörande undersökts. Tillvägagångssättet för att få en bättre förståelse för detta subjektiva område har varit en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer genomförts med både lärare och elever. En egen tolkning av läroplanens kursmål har också skett med målet att konkretisera och realisera de vaga formuleringarna i praktiken och för att på ett pedagogiskt plan gynna elevens fortsatta lärande. Detta skedde i samråd med en handledare, med intentionen att skapa en gemensam förståelse lärare och elev emellan. Studiens resultat visar på att det är svårt för både lärare och elever att i ord explicit förklara vad som krävs för respektive betyg. Det visade sig även att lärare generellt sätt är negativa till betygsättning av elevers musikaliska prestationer och att problematiken sträcker sig bortom vaga målformuleringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)