Varför förekommer det studie-avbrott i gymnasiet? : Why are there non-completion of studies in high school?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Helén Johansson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att med hjälp av olika insatser försöka minska avhopp från gymnasiet då avhoppade elever riskerar att hamna i arbetslöshet. Syftet med studien var att undersöka orsakerna till att ungdomar väljer att avbryta sina studier i gymnasiet samt att undersöka vad en studie- och yrkesvägledare kan bidra med i sin yrkesroll för att kunna påverka ungdomars val till gymnasiet så att de blir väl genomtänkta och inte leder till avhopp. Jag har använt mig av en kvalitativ metod där intervjuer med fyra studie- och yrkesvägledare och två elever har genomförts. Den empiri som har samlats in är kopplad till studiens två frågeställningar: Vilka upplevelser har studie- och yrkesvägledare och elever av orsaker till studieavhopp på gymnasiet; samt hur kan en studie- och yrkesvägledare arbeta med elever så att det eventuellt görs färre avbrott på gymnasiet. Empirin har analyserats med hjälp av Hodkinson och Sparkes Careershipteori och begreppen handlingshorisont, pragmatiskt rationellt beslutsfattande, beslutsprocess och habitus. De resultat som framkom i analysen var att orsaker till att elever avbryter sina gymnasiestudier i många fall kan hänga samman med felval av gymnasieprogram. Felval kan bero på att eleven har begränsad information och saknar kunskap och erfarenhet för att göra ett väl övervägt gymnasieval. Eleven kan påverkas av familj och vänner i sitt val och inte välja efter vad som passar hen. Ett lågt betyg minskar valmöjligheterna och möjligheten att välja ett önskvärt gymnasieprogram. Habitus och känslor hos elever kan påverkas negativt hos de som blir illa behandlade i skolan vilket kan leda till avhopp.Studie- och yrkesvägledare menar att deras insatser kan vara viktiga för att minska risken för elevers avhopp på gymnasiet. Tidig vägledning ger eleverna mer tid att utveckla kunskap om sig själva samt om studier och yrken och därmed kan det vara lättare för dem att göra ett välgrundat gymnasieval. Vikten av goda relationer mellan studie- och yrkesvägledare och elev betonas då eleven lyssnar mer till studie- och yrkesvägledaren som kan vara en motvikt till den påverkan en elev får från sin omgivning. Detta kan resultera i att eleven kan göra ett gymnasieval som är väl övervägt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)